Het begin
Toen ik net 7 jaar oud was mocht ik van mijn ouders een sport kiezen omdat ik mijn zwemdiploma’s had gehaald.
Ik wilde graag iets met motoren doen maar mijn vader vond dat te gevaarlijk.
Maar karten mocht wel.
Bij Kartbaan Leeuwarden hadden ze kinderkarts, dus ben ik dat gaan proberen.
Hoewel mijn vader met zijn handen voor zijn ogen stond te kijken (?) vond ik het hartstikke leuk.
Gerrit, de kartbaaneigenaar vertelde dat er op maandag clubkarten is, en dat we dan maar eens moesten gaan kijken, want er reden dan meer kinderen.
Na een aantal keren op de maandag met een huurkart gereden te hebben mocht ik van mijn vader een eigen wedstrijd kartje hebben.
Het werd een frame van Tony Kart met een 160 cc Honda blokje, voor de cadet klasse (8 tot 11 jaar).
Met deze kart heb ik vooral wedstrijden gereden die door Gerrit waren georganiseerd, waarbij ik de eerste keer derde en het jaar daarop eerste ben geworden tijden de Auto en Motor spektakel dagen in het FEC in Leeuwarden
Hier rij ik op een demonstratie dag in een Fries dorpje (naam weet ik niet meer) op mijn eerste kart met start nummer 4
Na twee jaar vooral met deze kart gereden te hebben, paste ik er niet meer in, dus werd het tijd voor een andere.
Mijn oude kart werd helemaal opgeknapt en technisch verbeterd en ging naar mijn broertje.
Ik kreeg een groter frame met een Honda 160 cc blokje.
Hiermee konden we wedstrijden in Emsburen in Duitsland rijden. Maar daar bleek dat ik niet met mijn eigen nummer 4 kon rijden en toen heb ik nummer 22 gekozen, waar ik nu nog steeds mee rij.
Omdat bleek dat de Duitsers met opgevoerde200 blokken rijden hebben ze later voor de Nederlanders een aparte klasse ingesteld.
Tijdens die wedstrijd ben ik toen van de Nederlanders eerste geworden.
En zevende van het totaal.
Op de foto boven zie mij (witte kart) in achtervolging van een Duitse rijder in Emsburen
Op de foto links is de prijsuitreiking, ik sta het meest rechts, toen nog met een medaille.
Later heb ik een grote beker gekregen.
Op 26-10-2003 heb ik mijn laatste wedstrijd met Honda gereden op het circuit van Stadskanaal.
Deze wedstrijd was georganiseerd door de KCNN, en hoewel ze daar met tweetakt rijden was deze wedstrijd om te kijken of we met de viertakten in deze serie mee konden doen.
Het nadeel hiervan was dat er geen reglementen waren en iedereen met een viertakt mee mocht doen.
Dit hield in dat ikzelf met een opgevoerd 200 blok reed, maar anderen met een nog verder opgevoerd blok, of met een Briggs & Stratton blok, die toen net nieuw waren.
Hoewel ik op papier in het nadeel was heb ik de eerste heat toch gewonnen, en de tweede heat ben ik tweede geworden.
Waardoor ik het dag klassement won.

Hierna ben ik nog wel een aantal keren wezen trainen, maar omdat mijn blokken steeds kapot gingen, ook nadat ik een Briggs en Stratton blok had gekregen voor de formula klasse, die ook kapot ging , ging de lol eraf en heb ik ongeveer een jaar niet meer gereden..
Toen kwam er een nieuwe klasse met een officieel kampioenschap, de nationale 4 takt voor de jeugd waarbij je met een nieuw soort blok en kart kon rijden.
Dit blok is een RK 1 en heeft meer dan 15 pk op de achterwielen met 4 kleppen en bovenliggende nokkenas, gevolg 10.000 toeren, en hij blijft nog heel ook.
Ticket Submitted.
Ticket ID: 9683-4214072247 View Ticket
Ticket Subject: gegevens kwijt